Rabu, 11 November 2009

RAIHLAH CINTA-NYA UTAMA

Perjuangan itu pahit, kerana Syurga itu manis.

Kecintaan kepada Allah Taala terlalu mahal. Bayangkan untuk mendapat cinta seorang wanita yang rupawan, jejaka yang hartawan, putera yang bangsawan, itupun sudah terlalu sukar, maka apatah lagi untuk mendapat cinta Allah Dzat yang Maha Agung dan Maha Sempurna ini.

Hanya dengan mengaku lemah di hadapan Allah kita akan memperolehi kekuatan. Hanya dengan mengaku miskin di hadapan Allah kita akan dikayakan-Nya.

Tegasnya, hanya dengan merasai segala sifat kehambaan barulah kita akan mendapat kekuatan, kemuliaan dan kelebihan dalam mengharungi hidup yang penuh onak dan cabaran ini.

Tiada kesukaran, tiada ganjaran. Cuma perlu pada kesabaran dan kebijaksanaan.

Batu permata, intan, emas, dan belian di sisi manusia teramat bernilai harganya. Memilikinya umpama raja yang menguasai. Tiada siapa berani menolak andai ditawar. Namun semua ini perlu pada usaha yang berpanjangan. Tiada kenal erti penah dan lelah.

Begitulah jua dengan cinta Allah yang hakikatnya jauh lebih tinggi nilainya daripada intan atau permata. Justeru, pasti ada ‘harga’ atau mahar yang mahal terpaksa dibayar untuk mendapatkannya.

Cinta Allah Taala yang begitu agung dan suci, pasti ada tagihannya.

Jalan mencintai Allah Taala tidak semudah yang disangkakan. Sudah adat resam, setiap yang mahal itu, teramat sukar mendapatkannya. Perlu pada usaha mendapatkannya dan mujahadah mempertahankannya.

Mereka sesungguhnya merasa bahagia dalam mengharungi penderitaan, merasa mulia dengan mengorbankan nyawa. Ini semua mudah buat mereka kerana Allah telah melembutkan hati-hati mereka.

Untuk mendapat cinta Allah kita perlu berkorban. Cinta dan pengorbanan sudah sinonim dan tidak sekali-kali dapat dipisahkan. Kita perlu membayar harga cinta itu dengan segala yang ada pada kita. Ianya terletak pada pundak kesetian hati di sebalik pengorbanan sepersis ikrar yang pernah terhambur ketika di alam roh dulu.

وَأَشۡہَدَهُمۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِہِمۡ أَلَسۡتُ بِرَبِّكُمۡ‌ۖ قَالُواْ بَلَىٰ‌ۛ شَهِدۡنَآ‌ۛ...

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi…” al-‘Araf (7:172)

Menangislah, selagi air mata tidak kering dari kelompak mata memohon keampunan di atas setiap perlakuan, raihlah cinta-Nya yang hakiki. Jangan jadikan air mata sebagai bukti penyesalan di hari tiada maknanya lagi.

Terimalah cinta hambamu ini Ya Allah…!

Tiada ulasan:

Persahabatan Yg Sejati Akan Membawa Kpd Kerinduan Yg Abadi, Org Yg Rugi Ialah Org yG Tidak Memperolehi Sahabat & Yg Paling Rugi Ialah Dtinggalkan Sahabat. Sesungguhnya Persahabatan Itu Lebih Unggul Drpd Percintaan, Tanpa Persahabatan Percintaan Akan Berakhir, Tetapi Tanpa Percintaan Sahabat Blh Kekal.


Oleh Itu Hargailah Persahabatan Yg Terjalin, Kerana Sahabat Mewakili Sesuatu Kekuatan. Sahabat Yg Paling Baik Adalah "DIRI" Kita Sendiri Yg Tahu Menilai Setiap Apa Yg Kita Lakukan. Hadiah Yg Paling Berharga Dlm Erti Kata Sahabat Yg Sebenar.


Bergaullah Dngn Manusia Sebaiknya Sehingga Kalau Kamu Mati Mereka Tanggisi Dan Kalau Hidup Mereka Selalu Merindu.......


Yg Indah Itu Pertemuan..... Yg Manis Itu Kemesraan..... Yg Pahit Itu Perpisahan.... Yg Tinggal Hanya Kenangan.....