Ahad, 8 November 2009

Pesan Ruh Kepada Manusia

Sabda Nabi saw : “Wahai Aisyhah, sesungguhnya sehebat-hebat keadaan mayat adalah ketika org yg memandikannya masuk ke rumahnya utk memandikannya”

Di ketika itu roh melihat akan keadaan tubuhnya yg telanjang dgn suara yg seluruh makhluk mendengarnya kecuali manusia dan jin.
Roh berkata : “Wahai org yg memandikan, ku minta kpdmu kerana Allah,utk menanggalkan pakaianku dgn perlahan- lahan. Sebab di saat ini aku sedang berehat dr seretan Malaikat Maut”

Mayat berkata : “Wahai org yg memandikan roh Allah jgnlah engkau menuangkan airmu dlm keadaan panas dan jgn pula terlalu sejuk. Sebab tubuhku terbakar akibat terlepasnya roh”

Roh berkata : “Demi Allah wahai org yg memandikanku, jgnlah engkau menggosok aku dgn kuat. Sebab tubuhku luka-luka kerana terkeluarnya roh”

Bila diletakkan pd kain kafan serta kedua tapak kakinya sudah diikat, maka mayat memanggil-manggil : “Wahai org yg memandikan, jgnlah kuat-kuat dlm mengafani kepalaku. Biarlah aku dpt melihat wajahku, anak-anakku dan kerabatku. Sebab ini merupakan penglihatanku yg terakhir kpd mereka. Pd hari ini aku berpisah dgn mereka dan aku tidak akan melihat mereka sampai hari kiamat”.

Bila mayat dikeluarkan dr rumahnya maka ia pun menyeru : “”Demi Allah wahai jemaahku, aku telah meninggalkan isteriku menjadi janda, maka jgnlah kamu menyakitinya. Anak-anak telah menjadi yatim, jgnlah kamu menyakiti mereka. Sesungguhnya aku pd hari ini dikeluarkan dr rumahku dan aku tidak akan kembali kpd mereka selama-lamanya”.

Pd ketika mayat diletakkan di dlm sangkar peti, maka memanggillah ia : “Demi Allah wahai jemaahku, jgnlah kamu semua mempercepatkan aku dikeluarkan dr rumahku sehingga aku mendengar suara ahliku, anak-anakku dan kerabatku. Sesungguhnya aku pd hari ini berpisah dgn mereka sehinggalah hari kiamat”.

Ketika mayat itu diusung dlm sangkar peti tersebut dan mereka melangkahkan kaki dgn 3 kali langkahan, roh pun menyeru dgn suara yg segala sesuatu mendengarnya kecuali jin dan manusia : “Wahai para kekasihku, wahai saudara-saudaraku dan wahai anak-anakku, jgnlah kamu diperdayakan oleh dunia sebgmn ia memperdayakan aku. Jgnlah kamu dipermainkan sebgmn ia mempermainkan aku. Hendaklah kamu mengambil aku sbg contoh. Sesungguhnya aku tinggalkan apa yg telah aku kumpulkan utk ahli warisku dan sedikit pun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku. Adapun di dunia Allah menghisab aku, tetapi kamu semua merasa senang dgn keduniaan. Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku”.

Pd ketika mereka menyembahyangkan jenazah di mana sebhgn ahli-ahli dan temannya telah pulang dr tempat solat, maka mayat berkata : “Demi Allah wahai saudaraku bahawa sesungguhnya aku lebih mengetahui bahawasanya mayat itu lupa di dlm hidup. Tetapi jgnlah kamu melupakan aku sehinggalah kamu menanam aku dan melihat tempatku. Wahai saudara-saudaraku, sesungguhnya keadaanku lebih mengetahui bahawa wajah mayat lebih dingin drpd air yg dingin dlm hati yg hidup. Jgnlah kamu pulang dgn cepatnya”.

Bila mereka meletakkan mayat di tepi kuburnya, maka berkatalah mayat : “Demi Allah wahai jemaahku, wahai saudaraku. Aku mendoakan kamu tetapi kamu tidak mendoakan aku”.

Apabila mereka meletakkannya di liang kubur,maka mayat berkata : “Demi Allah wahai para ahli warisku, bukankah aku mengumpulkan harta yg banyak di dunia hanya utk ditinggalkan utk kamu? Maka hendaklah kamu mengingatiku dgn memperbanyakkan kebaikkanmu. Aku telah mengajar kamu Al-Quran dan adab sopan. Maka jgnlah kamu melupakan aku dalam doa mu.

Tiada ulasan:

Persahabatan Yg Sejati Akan Membawa Kpd Kerinduan Yg Abadi, Org Yg Rugi Ialah Org yG Tidak Memperolehi Sahabat & Yg Paling Rugi Ialah Dtinggalkan Sahabat. Sesungguhnya Persahabatan Itu Lebih Unggul Drpd Percintaan, Tanpa Persahabatan Percintaan Akan Berakhir, Tetapi Tanpa Percintaan Sahabat Blh Kekal.


Oleh Itu Hargailah Persahabatan Yg Terjalin, Kerana Sahabat Mewakili Sesuatu Kekuatan. Sahabat Yg Paling Baik Adalah "DIRI" Kita Sendiri Yg Tahu Menilai Setiap Apa Yg Kita Lakukan. Hadiah Yg Paling Berharga Dlm Erti Kata Sahabat Yg Sebenar.


Bergaullah Dngn Manusia Sebaiknya Sehingga Kalau Kamu Mati Mereka Tanggisi Dan Kalau Hidup Mereka Selalu Merindu.......


Yg Indah Itu Pertemuan..... Yg Manis Itu Kemesraan..... Yg Pahit Itu Perpisahan.... Yg Tinggal Hanya Kenangan.....