Rabu, 11 November 2009

Berteduh Di Kebun Cinta

Melakonkan watak manusia pelbagai, bagai menyediakan sebuah kebun kehidupan. Di sana proses membatas, menanam, mengairi, dan membaja telah menjadi rutin harian kepada si petani (pelakon), sudah tentu kegiatan itu dilakukan setiap hari, saban waktu dan ketika.

Bukan mudah untuk menuai hasilnya dalam erti kata sebenar. Kita harus benar-benar memerhati, menjaga dan menghabiskan sebahagian sisa hidup pada kebun demi memungut hasil lumayan pada tahap maksima.

Tidak kurang pula ada yang sanggup keluar tika dini hari meredah kedinginan sukma alam, dan pulang di kesenjaan petang, tatkala siang mula merebahkan badan silih berganti malam. Keletihan tiada tara tidak pernah terasa kerana terlindung kepuasan di lubuk hati mendalam.

Permulaan langkah tercipta pada satu kebaikan perlu dikitar berkali-kali, tidak pula terhenti dipertengahan.

Jangan terperangkap dalam ilusi kesempurnaan sebelum hasil dituai. Berilah dan teruslah memberi. Insha-Allah, akan terpinggir juga akhirnya rasa benci, jemu, dan letih oleh karenah, kekurangan atau keburukan hasil tangan. Telah menjadi lumrah manusiawi, tiada yang sempurna.

Ingatlah selalu, terlalu banyak sebab untuk menyintai, berbanding sebab untuk membenci.

Bila erti kepuasan sebenar ditauladani dan ditekuni dari masa ke semasa, maka lahirlah rasa cinta berputik mekar di sanubari. Menjadi idaman setiap makhluk untuk menakluki perasaan tersebut, di hamparan sebuah kedamaian, ketenangan. Hati teruja menikmati keindahannya. Inilah sebuah kebun cinta duniawi.

Inilah rahsia kesuburan kebun cinta.

Bahangnya turut dirasai makhluk lain. Dapat berteduh di bawah rimbun daun-daunnya dan akan dapat pula merasakan keenakan buah-buahnya. Orang yang penuh dengan rasa cinta umpama bunga yang harum. Ia sentiasa menyebarkan keharumannya.

Susulilah Iman dengan perbuatan yang baik. Inilah racun yang membunuh serangga perosak. Penyubur bagi kebun-kebun idaman.

Raihlah dari segala kebaikan seri pada-Nya.

Tiada ulasan:

Persahabatan Yg Sejati Akan Membawa Kpd Kerinduan Yg Abadi, Org Yg Rugi Ialah Org yG Tidak Memperolehi Sahabat & Yg Paling Rugi Ialah Dtinggalkan Sahabat. Sesungguhnya Persahabatan Itu Lebih Unggul Drpd Percintaan, Tanpa Persahabatan Percintaan Akan Berakhir, Tetapi Tanpa Percintaan Sahabat Blh Kekal.


Oleh Itu Hargailah Persahabatan Yg Terjalin, Kerana Sahabat Mewakili Sesuatu Kekuatan. Sahabat Yg Paling Baik Adalah "DIRI" Kita Sendiri Yg Tahu Menilai Setiap Apa Yg Kita Lakukan. Hadiah Yg Paling Berharga Dlm Erti Kata Sahabat Yg Sebenar.


Bergaullah Dngn Manusia Sebaiknya Sehingga Kalau Kamu Mati Mereka Tanggisi Dan Kalau Hidup Mereka Selalu Merindu.......


Yg Indah Itu Pertemuan..... Yg Manis Itu Kemesraan..... Yg Pahit Itu Perpisahan.... Yg Tinggal Hanya Kenangan.....