Sabtu, 21 November 2009

"DI ANTARA KAWAN MENANGIS DAN KAWAN TERTAWA"

Ramai antara kita di sini mempunyai kawan.... atau dengan kata lain sahabat... Saya tak tahu dari segi perspektif orang lain.... Tapi dari pandangan saya secara peribadi saya menganggap kawan dan sahabat adalah berbeza... Kawan adalah teman kita... maybe teman sepejabat... atau teman yang takde la rapat sangat... Tapi sahabat.... adalah person yang begitu rapat dengan kita... berkongsi cerita peribadi dan juga tempat meminta pandangan dan tempat meluahkan sesuatu yang tak dapat diluah pada orang yang lain.... Tapi kali ni... saya gunakan istilah kawan je la.... sebab ramai yg guna istilah tu... maka mudahlah sikit...

Kawan @ sahabat ni pelbagai jenis dan kategorinya.... Ada kawan yang "When need"... Maksudnya kawan yang hanya rapat dengan kita bila memerlukan pertolongan kita... Bila tidak perlukan kita..... jangan kata suara... agaknya bayang batang hidung pun susah nak nampak... Kawan macam ni... kawan ketawa bukan... kawan menangis pun bukan.... Jadi kalau ada kawan macam ni yang mencari kita di kala perlukan pertolongan kita... tolong je la dengan niat yang ikhlas... dan biar je la lepas tu dia hilang ke apa ke... Tak payah diungkit segala pertolongan yang pernah dihulur kepada dia.... Yang penting... kita dah laksanakan tugas kita membantu sesama Muslim...

Ada juga kawan yang waktu kita senang dan gembira.... sentiasa berada di sisi kita... Kadang-kadang tu macam belangkas dengan kita... Dengan kata lain kamcing gila la.... Kita ke hulu dia ada.... ke hilir pun dia ada juga... Setia bersama la senang kata.... Kawan macam ni... kadang-kadang bodeknya kuat juga... lagi-lagi la bila kita ni agak berduit dan masa tu lebat pulak poket kita tu... Memang pandai la senang cakap golongan-golongan ni menghidu bau duit dalam poket kita tu.... Kawan macam ni... kena hati-hati sikit.... Majoritinya masa kita senang je bersama dengan kita... di waktu kita berada dalam kesusahan @ kesempitan... bermacam-macam alasan yang diberikan..... Ini la orang kata kawan ketawa sahaja.... Kawan jenis macam ni.... kita kena hati-hati sikit la... (dah 2 kali cakap ni.. heheheheh)

Dan kawan yang lagi satu ni.... dia low profile.... Waktu kita senang... dia bersama dengan kita... tapi tidak la membodek macam golongan di atas.... Sebenarnya... kalau kawan yang jujur dan ikhlas berkawan dengan kita.... dia akan tegur salah dan silap kita... bukan asyik membodek je biarpun apa yang kita buat tu salah.... Ini la jenis kawan sejati... kawan yang sanggup bersama kita susah dan senang.... Kadang-kadang kawan macam ni kita sendiri yang abaikan... Waktu kita senang tak ingat pun kat member tu.... tapi bila time susah... masa nak mencari tempat mengadu tu... mula la teringat kat member ni... Dan member ni akan sentiasa bersama dengan kita... menghulurkan pertolongan pada kita setakat yang dia mampu... dan akan sentiasa menjadi pendengar yang setia....

Dalam hidup kita... kita akan menemui jenis-jenis kawan macam yang dinyatakan di atas... Dan masa tu... bergantung pada kita la apa yang patut kita buat dan kawan mana yang patut kita utamakan... Dan ketika ini... kadang-kadang kita tersalah pilih kawan dan haluan... Ye la... kawan yang membodek ni cakapnya manis betul.... mana tak cair... Tapi kawan sejati kita... akan cakap benda yang betul tentang kita... Ye la... kebenaran tu kadang-kadang pahit untuk diterima... Dan ketika ini la kita perlukan gunakan kebijaksanaan kita untuk menilai siapa yang ikhlas berkawan dengan kita...

Bagi saya pulak.... kawan "When need" pun saya ada... kawan ketawa je pun ada.... dan Alhamdulillah... saya punya kawan menangis.... Saya ada beberapa orang sahabat yang begitu memahami saya dan sanggup berusaha sedaya upaya untuk membantu saya di kala saya susah... Baik dari segala segi pun.... Dan saya sangat bersyukur kepada Allah SWT kerana kawan-kawan menangis ini la yang banyak membantu saya dalam mengingati Allah SWT dan sentiasa takut pada Allah SWT... Kadang-kadang saya juga terleka dan terlalai... Alhamdulillah... kami sentiasa ingat mengingati.... Semoga ukhuwah yang terjalin kekal hingga ke akhir hayat.... Dan kepada sahabat-sahabat itu.... terima kasih kerana sudi menjadi sahabat kepada insan yang lemah ini.... Cewah.... sentimental pulak... :)

Jadi.... berhati-hatilah dalam memilih teman... Sesungguhnya teman yang sejati dan baik akhlaknya akan mendorong kita ke arah kebaikan... dan teman yang rosak dan buruk akhlaknya akan mendorong kita ke arah kejahatan... Jangan terlalu ego untuk mengakui betapa sebenarnya teman kita mempengaruhi akhlak dan peribadi kita.. Sebab sering kita dengar ayat-ayat... "Aku berkawan je dengan dia... takde ikut perangai dia tu"... atau ayat-ayat "Aku pandai jaga diri aku... dah ramai kawan aku... takde pun aku terpengaruh dengan perangai diorang tu".... Sebenarnya itu adalah kata-kata seorang yang mempunyai ego yang tinggi... Tak perlu kita nak menangkan ego kita tu... Takde dapat anugerah pun...

Sebab ramai cerdik pandai berkata... "Jika kamu ingin menjadi kaya... berkawan la dengan orang kaya... Jika kamu ingin menjadi pandai... berkawan la dengan orang yang pandai...."

Jadi... hakikat dan lumrah kita di dunia ini... kawan kita memang mempengaruhi kita dalam kehidupan seharian kita.... Jadi... gunakanlah akal kita untuk menilai kawan yang terbaik untuk kita...

Ok... Sampai di sini sahaja dulu... Salah dan silap mohon dimaafkan... Sesungguhnya saya hanyalah insan kerdil yang lemah dan tidak dapat lari dari melakukan kesilapan...

Wassalam...

Tiada ulasan:

Persahabatan Yg Sejati Akan Membawa Kpd Kerinduan Yg Abadi, Org Yg Rugi Ialah Org yG Tidak Memperolehi Sahabat & Yg Paling Rugi Ialah Dtinggalkan Sahabat. Sesungguhnya Persahabatan Itu Lebih Unggul Drpd Percintaan, Tanpa Persahabatan Percintaan Akan Berakhir, Tetapi Tanpa Percintaan Sahabat Blh Kekal.


Oleh Itu Hargailah Persahabatan Yg Terjalin, Kerana Sahabat Mewakili Sesuatu Kekuatan. Sahabat Yg Paling Baik Adalah "DIRI" Kita Sendiri Yg Tahu Menilai Setiap Apa Yg Kita Lakukan. Hadiah Yg Paling Berharga Dlm Erti Kata Sahabat Yg Sebenar.


Bergaullah Dngn Manusia Sebaiknya Sehingga Kalau Kamu Mati Mereka Tanggisi Dan Kalau Hidup Mereka Selalu Merindu.......


Yg Indah Itu Pertemuan..... Yg Manis Itu Kemesraan..... Yg Pahit Itu Perpisahan.... Yg Tinggal Hanya Kenangan.....