Khamis, 16 Disember 2010

KASIH IBU BAWA KE SYURGA, KASIH ISTERI TENANG DI JIWA



Salam,

Hati belum mengerti mengapa perasaan sayu tika bertolak pulang ke rumah hari itu? Sayup dilihat si Ibu mengesat air mata memerhatikan nun anaknya pulang menunaikan tanggungjawab diperantauan.

“Hai, hati kenapa menangis? Bukankah ini ketentuan ilahi? Adakah daku tidak pasrah dengan pemergian ini?” Bisik hati si Ibu.Si ibu cuba mententeramkan hati nan rindu ini.

“Anakku, jangan dilupa ya jalan pulangmu ini. Inilah rumahmu. Disinilah dikau dilahirkan, ditatang,dibelai,disusui,didodoi dan lain lagi.Anakku, jangan alpa dengan perintah ilahi. Jauhi segala yang dilarangi.”

Si anak meluncur laju membelah angin. Didalam hati siapa yang tahu.Gundah gulana memendam rindu.

“Sedih hatiku oh ibu. Dikaulah ibu,dikaulah sahabat,dikau jugalah bank dan penggerak diri. Siapalah daku tanpa dirimu”Si anak memejam mata mengubat hati nan lara.

Dikala itu si isteri mula terasa.Duka nestapa melihat si dia.Kasih dan pilu melihat tersiksa.

“Duhai raja ku, jangan begitu.Diikat kita supaya bersama.Jangan dipendam hati yang lara.Luahkan pada dinda yang setia.Insya Allah dipermudah bersama.

Duhai suami ku yang penyayang, jangan begitu.Tidur kita dikatil yang sama.Biar mimpi kita serupa.Banyak2 lah berdoa agar dilega. Insya Allah semuanya ditunai Yang Maha Esa.

Duhai ayah kepada anakku,jangan begitu.Inilah ia janji setia. Susah dan senang biar bersama.Agar kiri dan kanan tetap bersatu.”

Baru sekarang tenang rasa hati ini.Melihat diri yang mula merindui ke Yang Maha Esa. Agar diperkenan taubat Nasuha.Ampunilah diri ku ini, ibubapaku, isteriku, anakku, keluargaku,muslimin muslimat…

“Allahummaghfirli zunibi waliwalidaiyya warhamhuma kama rabbayani soghira”

Tiada ulasan:

Persahabatan Yg Sejati Akan Membawa Kpd Kerinduan Yg Abadi, Org Yg Rugi Ialah Org yG Tidak Memperolehi Sahabat & Yg Paling Rugi Ialah Dtinggalkan Sahabat. Sesungguhnya Persahabatan Itu Lebih Unggul Drpd Percintaan, Tanpa Persahabatan Percintaan Akan Berakhir, Tetapi Tanpa Percintaan Sahabat Blh Kekal.


Oleh Itu Hargailah Persahabatan Yg Terjalin, Kerana Sahabat Mewakili Sesuatu Kekuatan. Sahabat Yg Paling Baik Adalah "DIRI" Kita Sendiri Yg Tahu Menilai Setiap Apa Yg Kita Lakukan. Hadiah Yg Paling Berharga Dlm Erti Kata Sahabat Yg Sebenar.


Bergaullah Dngn Manusia Sebaiknya Sehingga Kalau Kamu Mati Mereka Tanggisi Dan Kalau Hidup Mereka Selalu Merindu.......


Yg Indah Itu Pertemuan..... Yg Manis Itu Kemesraan..... Yg Pahit Itu Perpisahan.... Yg Tinggal Hanya Kenangan.....