Rabu, 22 Disember 2010

Hadapi ujian ALLAH dengan mendekatkan diri pada DIA

"Ujian itu datang dalam pelbagai bentuk." ALLAH menimpakan ujian atas kita dengan sedikit perasaan takut terhadap musuh. Kadangkala, ALLAH timpakan ujian atas kita dengan memberi kita kelaparan, sebagaimana yang sedang kita lalui saat berpuasa di bulan ramadhan. Tipu andai kamu tidak merasai kelaparan itu. Manusia pasti akan merasai kelaparan. Namun, ada antara mereka yang beriman itu merasai kemanisan berpuasa itu lebih daripada kelaparan. ALLAH juga menimpakan ujian atas kita dengan kekurangan harta benda, kemiskinan. Ini bertepatan dengan firman ALLAH,

Demi sesungguhnya, Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar [155] (iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa sesuatu kesusahan, mereka berkata: "sesungguhnya kami adalah kepunyaan ALLAH dan kepada ALLAH jualah kami kembali." [156]
[surah al-Baqarah: ayat 155-156]

Seringkali kita mengira kecelakaan, kemudaratan, kehilangan itu sebagai ujian dari ALLAH. Ya, memang semua itu merupakan ujian daripada ALLAH. Tetapi, kita jangan lupa pada kesenangan, kegembiraan yang kita kecapi. Ini juga ujian daripada PENCIPTA. Kalau dalam menghadapi ujian berbentuk kehilangan, kemiskinan, kita perlu sentiasa tabah dan sentiasa memohon perlindungan agar kita dijauhkan daripada perbuatan mensyirikkan ALLAH. Kerana, kemiskinan itu adalah salah satu kunci untuk kita mensyirikkan ALLAH. Begitu juga dalam berdepan dengan ujian yang berupa kesenangan, kita perlu sentiasa memohon agar petunjukNYA sentiasa memenuhi ruang hati kita agar kita mampu membezakan antara yang hak dan yang batil. Kita juga perlu sentiasa memanjatkan syukur atas setiap kesenangan yang dikurniakan ALLAH. Malah kita perlu sentiasa beringat bahawa kesenangan itu kurniaan ALLAH dan kepada ALLAh jugalah setiap perkara itu kembali.

"Jadikan sabar dan solat sebagai penolongMU. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk"
[surah al-baqarah: ayat 45]

Ujian itu menimpa sesiapa sahaja, mengikut kemampuan seseorang individu itu. ALLAH mengenali hambaNYA. DIA juga tahu sejauh mana hambaNYA mampu bertahan dan menghadapi ujian itu. ALLAH juga sesekali tidak akan meletakkan sesuatu bebanan yang tidak terdaya buat hambaNYA untuk memikulnya. Setiap ujian itu pasti disertakan dengan hikmah.
Hikmah itu juga pasti bakal tersingkap buat mereka yang bersabar.

Dalam melalui ujian, pasti kita tidak terlepas untuk mengadu pada seseorang. Dan manusia seringkali tersilap langkah, lantas menjadikan teman sebagai tempat mengadu. Sedangkan, ALLAH yang memberi kita setiap ujian itu, dan sudah pasti sewajarnya kepada DIA lah kita adukan segala-galanya biarpun DIA lebih mengetahui segala-galanya. Kenapa mesti kita mendahulukan makhluk daripada PENCIPTA? Sedangkan kita tahu ALLAH yang berkuasa atas segala sesuatu. Tidak ada salahnya untuk mengadukan perihal itu dan ini pada teman, tapi diriku belajar dari pengalaman. Pengalaman yang aku lalui mengajar aku sesuatu. Apabila aku adukan sesuatu pada teman, adakalanya teman yang juga manusia yang tidak terlepas daripada berbuat khilaf, mengeluarkan tutur kata yang memeritkan hati yang sememangnya sedang melalui saat duka. Sebaliknya apabila segalanya kuadukan pada sang PENCIPTA, hati ini mengecapi ketenangan. Aku beroleh hikmah di sebalik ujian yang menimpa diri. Subhanallah. Aku tidak menafikan peranan sahabat dalam kehidupan, Rasulullah sendiri punya sahabat yang sama-sama berkongsi suka dan duka dengan Baginda. Tapi, ingatlah ujian itu datangnya dari ALLAH. Kepada ALLAH lah wajar kita adukan segalanya terlebih dahulu. Jangan singkirkan ingatan kita pada PENCIPTA dalam melalui kehidupan.

Dengan mengingati ALLAH, hati akan tenang.
Peringatan ini juga buat diri ini yang tidak terlepas dari berbuat kesilapan.
wallahu'alam
wassalam

Tiada ulasan:

Persahabatan Yg Sejati Akan Membawa Kpd Kerinduan Yg Abadi, Org Yg Rugi Ialah Org yG Tidak Memperolehi Sahabat & Yg Paling Rugi Ialah Dtinggalkan Sahabat. Sesungguhnya Persahabatan Itu Lebih Unggul Drpd Percintaan, Tanpa Persahabatan Percintaan Akan Berakhir, Tetapi Tanpa Percintaan Sahabat Blh Kekal.


Oleh Itu Hargailah Persahabatan Yg Terjalin, Kerana Sahabat Mewakili Sesuatu Kekuatan. Sahabat Yg Paling Baik Adalah "DIRI" Kita Sendiri Yg Tahu Menilai Setiap Apa Yg Kita Lakukan. Hadiah Yg Paling Berharga Dlm Erti Kata Sahabat Yg Sebenar.


Bergaullah Dngn Manusia Sebaiknya Sehingga Kalau Kamu Mati Mereka Tanggisi Dan Kalau Hidup Mereka Selalu Merindu.......


Yg Indah Itu Pertemuan..... Yg Manis Itu Kemesraan..... Yg Pahit Itu Perpisahan.... Yg Tinggal Hanya Kenangan.....